Me olemme yksi Keskimaa ja me kannamme vastuuta

”Me olemme yksi Keskimaa ja me kannamme vastuuta”

Osuuskauppa Keskimaan vastuullisuuskampanja nostaa esiin korona-arjen puurtajat. 

Kun koronaviruksen ensimmäiset merkit nähtiin Suomessa, lupasi Abdelmoughit (Abe) Rochdi yhden asian itselleen.

– Päätin, että autan yhteiskuntaa jollain tavalla, on se sitten esimerkiksi ruokaostosten tekemistä riskiryhmäläisille tai jotain muuta, jolla on oikeasti vaikutus ja saan tehdä sen sydämestäni, Rochdi toteaa.

Pitkän uran Keskimaan ravintoloissa tehnyt 34-vuotias Rochdi on työskennellyt viimeiset seitsemän vuotta ravintola Revolutionin baarimestarina ja sitä ennen muun muassa Amarillossa. Poikkeusolojen myötä hän loikkasi auttamaan työkavereita Prismoihin, S-marketeihin ja Sale-myymälöihin.

– Tarkoitan todella, että olen auttamassa työkavereita – heistä kaikista on tullut kavereita. Olen ollut Lievestuoreella, Korpilahdella, Keljossa, Muuramessa, Toivakassa ja Jyväskylän keskustassa Kolmikulman S-marketissa. Tällä työllä ei ole minulle merkitystä rahallisessa arvossa vaan siinä, että olen omalta osaltani turvaamassa ihmisten ruoansaantia kriittisenä aikana.

– Olen kokenut, että aikaisemmin me keskimaalaisetkin olimme ikään kuin erillisiä osastoja; oli ravintolapuolen porukka, hotellien osaajat ja kauppa-alan ammattilaiset. Nyt niitä osastoja ei enää ole. Nyt me olemme yksi Keskimaa ja kannamme vastuuta Keski-Suomen ruoansaannista, olemme yhtenä rintamana auttamassa, eikä aikaisemmilla rooleilla ole merkitystä, Rochdi kiteyttää.

Hymyilevä ja positiivinen Abe Rochdi on saanut työstään jo ensimmäisten viikkojen aikana positiivista palautetta asiakkailta.

– Asiakkaat ovat tulleet ihan spontaanisti kiittämään, että kiitos, kun olette tulleet meidän kauppaan auttamaan ja teette työtä käsi kädessä. Se lämmittää erittäin paljon. Meillä on kaikilla oma rooli siinä, että varmistamme myös syrjäisempien kylien ja kuntien kauppojen aukiolon. Siksi tämä omakin työ on ollut tämmöistä maakuntamatkailua, mutta todella merkityksellistä sellaista.

Itsestäänselvyydestä yhteiskunnan tukipilariksi

Seppälän Prisman palveluvastaava Marika Purhonen vastaa infotiskin ja kassaosaston toiminnasta. Vuonna 1991 Keskimaalla aloittanut Purhonen kertoo, että kassoilla ja neuvonnassa työskentelee tällä hetkellä noin 70 henkilön tiimi.

– Kassatyöntekijämme ovat ikään kuin etulinjassa mahdollistamassa kaupassakäynnin ja ruoansaannin. Tuntuu siltä, etteivät kaupan myyjät aikaisemmin nauttineet kauhean korkeaa arvostusta – teemme vuorotyötä naisvaltaisella alalla ja usein meidän työtämme pidetään itsestäänselvyytenä. Mutta nyt me olemme yhteiskunnan tukipilareita, Purhonen kertoo.

– Toki meilläkin on mielessä, että asiakkaista kuka tahansa voi olla viruksen kantaja, mutta yhteishenkemme on todella tsemppaava ja rohkaiseva.

Seppälän Prisma siirtyi huhtikuun alusta 24 tunnin aukioloon, jotta asiakasvirtoja pystytään tasaamaan ja asiakkaille tarjotaan mahdollisuus asioida silloin, kun ihmiskontaktit ovat vähäisempiä. Maaliskuussa kassoille ja infoon rakennettiin suojapleksit turvaamaan henkilökunnan työskentelyä.

– Olen seurannut ilolla keskimaalaisia, jotka ovat keskittäneet voimansa miettimään ja toteuttamaan keinoja, joilla pystymme huolehtimaan keskisuomalaisten kotien tarpeista vielä paremmin. Kauppa-apu-palvelu seitsemässä ruokakaupassa, ravintoloiden takeaway ja ABC:llä ruoan tilaaminen noutoparkkiruutuun ovat esimerkkejä siitä, että otamme rohkeasti käyttöön uusia toimintamalleja. Eri puolilla Keski-Suomea toimipaikoissamme mietitään, että mitä vielä lisäksi voisimme tehdä, jotta ihmisillä olisi hyvä olla.

Seppälän Prisma on Keski-Suomen isoin market. Asiakkaiden keskiostos on kasvanut, kun ihmiset käyvät hoitamassa myös riskiryhmiin kuuluvien läheisten kauppaostoksia ja koteihin tarvitaan enemmän ruokaa koulujen ollessa kiinni.

– Kauppakassi-palvelumme on jo aiemmin ollut suosittu ja sillä on ollut vakioasiakkaansa. Jos vakioasiakas on ennen tilannut vaikkapa 200 eurolla, on tilaus nyt helposti kaksinkertainen. Se vaatii marketin taustatiloiltakin paljon, koska esimerkiksi kylmässä säilytettävät tuotteet on pidettävä kylmässä. Sitä asiakkaat eivät monesti tule ajatelleeksi, Purhonen kertoo.

ABC-työntekijästä Saarijärven S-marketiin

Äänekoskelainen Susanna Tähkävuori on työskennellyt kahden vuoden ajan Hirvaskankaan ABC-liikennemyymälässä. Kun koronaviruksen aiheuttama poikkeustila pakotti sulkemaan ABC-aseman ravintolatilat, oli Tähkävuoren päällimmäisin tunne haikeus.

– Hirvaskangas on ollut aina auki 24 tuntia vuorokaudessa, se ei nuku koskaan. Lahjoitimme marketin puolella olleet kukat paikallisiin vanhainkoteihin ja möimme muun muassa irtokarkit puoleen hintaan. Nyt ”Hirpparilla” on avoinna enää market ja takeawayna on saatavissa Hesburgerin annoksia.

– Kun tieto lomautuksesta tuli, päätin lähteä auttamaan sinne, missä apua tarvitaan. Olisin voinut jäädä talvilomallekin, mutta voin lomailla myöhemminkin – koen niin tärkeäksi sen, että pääsen auttamaan. Olen ollut enimmäkseen Saarijärven S-marketissa, jossa jo ensimmäisen työpäivän jälkeen tunsin olevani osa tätä uutta perhettä ja minut otettiin sydämellisesti vastaan. ABC:n ja S-marketin kassajärjestelmät ovat hieman erilaiset, mutta kaikkeen tottuu. Asiakaspalvelu on kuitenkin ollut se minun juttuni jo parikymmentä vuotta.

Varsinkin vanhukset ovat lähellä Tähkävuoren sydäntä. Hän auttaa vapaa-ajallaan naapurustonsa asukkaita käymällä heille kaupassa ja toimittamalla ostokset kotiovelle saakka.

– Ohjeistan laittamaan oven viereen tuolin, jolle laitan ostoskassin, soitan ovikelloa ja astun turvallisen etäisyyden päähän tervehtimään, että kauppalähetti täällä, hän kertoo hersyvästi nauraen.

– Annoin puhelinnumeroni eräälle mummulle kauppa-apua varten. Hän oli niin kiitollinen jo yksistään siitä tiedosta, että joku on valmis auttamaan ja on puhelimen päässä, että toi minulle kukkakimpun.

Keskimaan vastuullisuuskampanjassa nostetaan esiin arjen sankarit. Kampanja päätettiin kuvittaa työntekijöiden selfie-kuvilla, koska koronaviruksen myötä henkilöitä ei olisi voitu kutsua kokoon ryhmävalokuvaa varten. Selfietä saatiin noin 500 kappaletta.